söndag 8 oktober 2017

Torka svampen?

Ska man torka svampen innan man färgar?
Måste man torka svampen innan man färgar?

Någon sa "nån gång" att kanelspindlingarna vinner på att ha varit torkade.
Man får ut mer färg ur den torkade svampen. 
Måste testa!

I år med de stora mängderna rödskivig spindling kan jag använda lite för att stilla min nyfikenhet.

Jag vägde upp tre satser med 200gram "röda hattar".
Två av satserna torkade jag.

Dagen efter la jag en torkad sats och den färska svampen i varsin stor glasburk.
Fyllde på med lika mycket vatten i båda.

Redan nu kan man ana att den torkade och den färska svampen släpper ifrån sig sin färg olika.

Nu står de i grytan, i vattenbad.
Jag la i en alunbetad 5-gramshärva i vardera.
Tyvärr är kameran inte så bra på att fånga de röda färgerna, men för ögat är det en markant skillnad. 
Garnet som färgats med torkad svamp är mörkare.

Den andra torkade satsen då?
Den färgade jag med i en större gryta.
Med tio gånger så mycket vatten som i burken.
Båda med torkad svamp, bara vattenmängden skiljer. 
Nu kan kameran plocka upp färgskillnaden.

Här är alla tre härvorna: 
Torr, liten. Färsk, liten. Torr, stor.


Det lönar sig att torka kanelspindlingarna!
Vattenmängden har betydelse.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar