måndag 25 juli 2016

V som i vass, väv och vejde.

Ett försök att färga sjalar.
Silduksväv i bomull.
Betat med alunacetat.
En sjal vek jag dubbel och band runt en stor glasburk.
Kasade ner det inknutna och band om en bit till.
Kasade ner det inknutna....

Den andra vek jag som ett dragspel. 
Först på längden, sedan på tvären.
Band fast två glaslock.

Glasburken med den nerkasade sjalen står i ett vejdebad.

På väg upp ur vejdebadet.

Har börjat lösa upp omknytningen.

Nästan färdigoxiderad.

Glaslockspaketet hamnade i ett färgbad av röda vassvippor.

Uppknutet, utvecklat.

Den gröna sjalen kanske bleknar, men då får jag färga om den.
Den blå bör hålla färgen.

Det här var roligt!
Jag ska köpa mer silduksväv.








1 kommentar:

  1. Betade du först?
    Jag funderar på att färga kläder med vass och undrar om det måste betas först.

    SvaraRadera